Maria Karlberg

Ny vardag, nya mål
Måste ändå berätta lite om vad som händer i livet här i fjällen, för nu rör vi då om alldeles ordentligt i vardagen. Jag har ju berättat tidigare om mitt säsongsjobb som längdskidintruktör på Skidcenter i Björnen, men det är den lilla förändringen jämfört med vad som väntar. Jag har fått jobb på Tullverket! Jag lämnar alltså sjukgymnastiken (för gott?) och byter bana totalt. En bana som inleds den 4 april med 11 månader distansstudier samt flera resor till Stockholm. Och det känns så bra! Det kommer att bli ett tufft logistiskt pussel att lägga för oss med mina studieresor och Tomas jobbresor, och barnens aktiviteter och hämtningar och lämningar på dagis. Men vi har svart bälte i vardagslogistik och samarbete och kan nog snäppa upp det ytterliggare en nivå om det krävs för en period. 
 
Jag ser också möjligheter med detta. Studier innebär mer flexibilitet, även om jag räknar med att de kräver 8h-dagar så finna det möjlighet att styra lite över dessa 8 timmar. Jag som är sjukligt morgonpigg kan tex kliva upp i ottan och få några pluggtimmar innan vardagen drar igång för resten av familjen, och på så vis lösgöra träningstid på lunchen utan att det ska behöva bli alltför långa dagar på förskolan för David. Det kommer nog att bli bra!
 
Vi satt igår sen barnen somnat, delade en Leffe och gjorde en grovplanering över våren bpde gällande resdagar och vardagslogistik. Det vi är ödmjuka inför är att ev tävlingsmål och tävlingsresor kommer i andra hand, men vi lade ändå in i kalendern några av de lopp vi är sugna på. För Tomas del blir det fortsatt cykelfokus, en bra tid uppför skutan på Åre 900 Hillclimb hoppas vi på samt en resa till Järfälla för XCO SM. Och utöver det såklart de små och större race som går på hyfsat avstånd från Åre och som passar in i kalendern. För min del märkar jag ju att det är löpningen som lockar mer och mer. Både vad gäller lopp och när jag tränar. Känns allt mindre motivarende att sätta intervallpassen på trainern även om det är rätt gott att riva av ett pass då och då, däremot har intervallpassen på löpbandet börjat trilla in med hyfsad kontinuitet. Känner mig nu hyfsad bekväm att köra tusenmetersintervaller i 3.50-fart, åtminstone 5-7 stycken, och det var ett tag sen sist. De målsättningar som jag har inför året är att göra en mil ute på sub 40, göra bra lopp på Salomon 27k samt Åre Bike n Run. Vore kul att slå min egen tid på vertikalen också, och som tidigare nämnt skulle jag vilja satsa på att springa Lidingöloppen på 2.15. Men då ska det verkligen passa med en resa till sthlm just den helgen, att jag har typ studievecka där veckan innan eller efter, jag kommer inte kunna motivera att resa dit enkom för loppet tyvärr. I mer närtid har vi Sundsvall Trail 21kilometer den 14 maj, får vi till en Sundsvallstrip då så är jag jättesugen på det loppet. 
 
Men med alla dessa ganska högt uppsata mål och ambitioner så inser jag att inget av det kommer att uppnås om jag inte lyckas med det största målet, nämligen att hålla mig skadefri när jag nu övergår allt mer till löpning igen... det har ju inte gått så bra tidigare. 
 
Framtiden känns kul och inspirerande och ganska nervös =) 
 
Min mobilkamera har kajkat ur men bjuder på några proffsbilder från senaste Sundsvallsbesöket då jag och brorsan sprang Sundsvall Winter Run i strålande sol på Norra Berget i Sundsvall. 
Uppvärmning
 
Hepp!
 
 Fick pulsa en del i djupsnö men glad för det!