Maria Karlberg

En bortkastad ansträngning
Nu var det sådär längesen jag skrev igen, och ju längre tid mellan inläggen desto svårare att sätta mig och skriva. Blir så mycket att skriva ikapp liksom! 
 
Skidsäsongen är ju över nu sedan några veckor (även om Tomas var uppe i Ullådalen och körde ett pass i morse...), och det märks att det blir mer löpning och cykel. Lite risk med löpningen, känner att jag ligger på gränsen för vad kroppen pallar. Då är jag ändå inte uppe i några anmärkningsvärda mängder, runt 3h/vecka kanske. Men jag har bokat in mig på två fjällöparturer i sommar, så jag FÅR inte dra på mig någon skada nu! Först helgen efter midsommar med Eva, då startar vi på cykel från oss till Vålådalen där vi fortsätter löpandes till Stensdalstugan. Efter en natt där tar vi oss till Lunndörrstugan via Vålastugan, och sista dagen tillbaka till Vålådalen och cykel till Duved. Grymt stark längtan till den helgen! Sen ska jag springa jämtlandstriangeln på två etapper senare i sommar, men det får bli mer om det i ett annat inlägg. På tävlingsfronten ser det skralt ut, men Salomon 27k samt vertikalen tänkte jag försöka mig på under fjällmaratonveckan i juli. Och sen 21 augusti går Åre Run n Bike, flyttat pga pandemin från början av juli vilket passar mig bra. Då hinner jag bygga upp löpningen mer i lugn i ro samt borde hinna testa banan också. Fördel med att bo här! Hoppas på ett av loppen långloppscupen med, just nu ser det ut som jag kanske skulle kunna få till en start i Engelbreksturen om det inte ställs in som flera andra av deltävlingarna redan gjorts. Det tajmar rätt bra med en semestertur till stugan på Sollerön, så håller lite tummarna för det. 
 
Cykelformen är faktiskt rätt så god, men saknar som jag skrivit om tidigare långpass i benen. Skulle försöka få till ett i förmiddags, planen var att följa Sam till hans fotbollsträning och sen dra därifrån på racer mot Vålådalen för >2,5h cykling. Men det var så satans kasst väder - regnade och haglade samtidigt som det blåste runt 15 sekundmeter motvind när jag drog iväg. Trots vinterbeklädda fötter var jag snart genomvåt och svinkall. Kom till Undersåker och vek av mot Vålådalen, tänkte att jag vänder efter 70 minuter på klockan. Skulle rimligtvis gå betydligt fortare hem i medvind och ville få in åtminstone 2h på träningskontot, så med 10 minuters "övertid" på bortvägen borde jag landa ungefär på det. Förutom att jag frös rejält så kändes det ganska bra i benen, men jag hade liksom helt missat vilka backar det är in mot Vålådalen! Tänkte att här skulle jag nog kunna trycka in en fin Stravatid så gnetade på rejält uppför en megalång backe innan jag vände om och kände mig väldigt nöjd, om än betydligt tröttare. Väl hemma laddade jag in passet på strava och kunde bistert konstatera att det inte alls var något segment där. Eller det var det nog, men jag hade antagligen kört för kort. Kanske man skulle skaffa en cykeldator ändå så man ser i realtid var dom ligger dom där segmenten... kanske. Någon gång. Fast jag vet att jag inte kommer göra det. Om ingen ger mig en typ. Men nu måste jag tillbaka och köra längre, jag tror att jag är rätt stark i backar just nu efter att backkörning med vagnen på släp. Kommer dock välja en dag med bättre väder och mindre blåst... 
 
Sommaren börjar så smått komma även hit till fjällen, sprang i skogen igår och kunde ana riktigt fin stig de fläckar där snön försvunnit. Dock en hel del snö kvar än i skogen, men känns som den försvinner ganska fort nu. Nere i byn är det helt bart och vi har hängt en hel del på både skaterampen och dirten senaste dagarna. Bra fritidsaktivitet! Idag gick vi ner till en fotbollsplan precis nedanför oss inne i skogen, men det slutade med att jag och Tomas sköt straffskott på varandra medan barnen byggde kojor i skogen. Fin familjetid ändå =) 

(null)
Vad vore vi utan cykelvagn? Med 4 barn till skaterampen!

(null)
...en nöjer sig dock med att krypa hela dirten 

(null)
Yes, barnen har badat i Åresjön! 🥶

(null)
Vår "egen" fotbollsplan i skogen nedanför huset

(null)
Cykelsällskap har jag haft lyxen att ha också, här efter ett gäng intervaller upp till Copperhill. Inget fel på utsikten