Maria Karlberg

Bra ben även utan struktur
Vi har skitväder i Duved denna helgen, regn och blåst. Så jag passar på att köra ett av veckans kvalitétspass på trainern utan att behöva känna att jag "borde" vara utomhus... 
 
3-1:or blev det, brukar köra det passet när jag känner att jag har gott om energi och när jag vill ha en ordentlig genomkörare. 60 min tar det exakt med 10 min uppvärmning och 3 min blockvila, och då får jag hela 36 minuter i arbetszonen som blir en bit över tröskel. En bra bit över faktiskt, nu har jag ju inte gjort något tröskeltest på tid och evighet, men brukar tänka att den ligger på runt 250 watt. När jag började med dessa 3-1or förra säsongen hade jag som mål att ligga lite över 270 watt i snitt men hamnar nog oftast närmare eller strax över 280. Nu, efter några veckor hejsanhoppsan-träning med betydligt mer tid på skidorna än tidigare och bara runt 3 cykelpass/vecka så kör jag passet med kanonben och landar på ett snitt på 291 watt utan att på något sätt förta mig alldeles. 
 
Känns ju bra om jag tänker att jag ändå kommer vilja tävla lite framåt sommaren att cykelbenen inte tycks fördärvas helt av all annan träning. Sen tror jag nog inte att långloppsformen gynnas av att ränna runt i längdskidspåren, där behövs det mer tid i sadeln för att vara med i toppen. Men kanske om man får lägga in några längre cykelpass med tröskelinslag inför ett lopp att det ändå skulle räcka till skapligt?
 
Tillbaka till dagens 3-1:or. Drygt 290 i watt är ju rätt högt om man tänker stressad tröskel, om nu min tröskel ligger som jag tror runt 250 watt. Det är drygt 115% av det. Antingen är min tröskel något högre eller så har jag bara kört det här passet såpass mycket att jag blivit bra på just den formen av intervaller. Och då är frågan om inte passet skulle fylla sitt syfte ännu mer om jag körde fler på något lägre snitt? Typ 3 x 5 stycken, då skulle jag samla ihop hela 45 minuter i "arbetstid", det vore inte fy skam! Men då börjar passet i sin helhet bli så jädra långt att det både praktiskt och mentalt bli svårare att genomföra... Äh, lite spekulationer bara. Jag får väl börja med att genomföra ett 20-minuterstest. Kanske. Kul iallafall att köra intervaller med bra ben, det är inte varje dag! 

(null)
Uppgraderat träningsplatsen med ännu en fläkt! Aningens varmare i vardagsrummet här än dom ~16 grader vi hade i vårt gamla TV/trainerrum...