Maria Karlberg

Stänger skidsäsongen

Det må vara aprilväder och fortfarande byig snöstorm nu och då, men igår när Tomas skulle ut på längdskidspåret kände jag att jag själv hade stängt skidsäsongen för i år. Detta trots att jag så sent som i tisdag var ute på en helt, alltså HELT, fantastisk skejttur på skaren. Jag hade egentligen laddad för att en längre cykeltur med David i vagnen när Tomas kommer hem från en jobbresa kvällen innan, och föreslår att han tar morgonen med barnen medan jag åker till Ullådalen för att komma ut på en skidtur (den enligt prognosen sista fina vårvinterdagen för den här gången). Är ju inte den som tackar nej till ett sånt erbjudande, och jäklars vilken morgon jag fick! Och i kontrast mot de alltmer vårslitna spåren här i byn känns det värdigt att avsluta skidsäsongen med det passet. Vädret ser inte direkt ut att bjuda på finskare den närmsta tiden heller.
  (null)
Tackar inte nej till detta

Så efter att ha blandat friskt mellan skidor, cykel och löpning kvarstår nu endast två, och jag har väl utan egentlig plan ökat från 2 löppass i veckan till 3 stycken. Är egentligen livrädd för vad som händer när jag ökar upp löpningen, hittills har jag ju en hundraprocentig matchning mellan ökad löpmängd och skadeuppehåll. Men bara en idiot gör samma sak om och om igen och förväntar sig ett annat resultat, så jag får väl hålla tummarna och klassa mig som idiot för nu kör jag både "snabba" intervaller, backintervaller och ökad veckodistans på samma gång. Utöver det cyklar jag, oftast ute med vagn på släp och då går det inte fort, eller så kör jag hårda intervaller inne och där fortsätter jag göra små små framsteg trots att träningen spretar nått galet. Eller jag kör inte bara hårt inne, ibland vill jag bara fylla ut träningsmängden och då använder jag mitt nya cykelkartställ som ipadhållare och tittar på "Älska mig" medan jag trampar en timme. Det är det enda jag ser på just nu och jag får bara titta när jag cyklar. Bra motivator.
 
Det går bra nu. Känner mig redan väldigt hemma här och har hittat mina kretsar. Vi har fått tag på en kolonilott till sommaren jag är supertaggad på det, ett starkt tecken att jag har mer energi och är i bättre balans igen. Det händer en del på jobbfronten också och jag tror det verkar lösa sig på ett bra sätt i höst, men vågar inte ta ut alltför mycket i förskott ännu... 
 
Om en minut kommer barnen instormande och projekt nattning börjar, så ha en fin helg nu!