Maria Karlberg

En vecka med bebis
Det har nu gått en vecka sedan vi kom hem med vår guldklimp. Och det känns redan så självklart att det var lilla David som låg där inne, Frida och Sams lillebror. Vår son. 

Huvudet efter förlossningen 
Jepp, jag är i bebisbubblan. Vill helst bara sniffa bebisfjun och pussa på dom mjukaste kinderna hela dagarna. Allt från den vanliga världen som pockar på utifrån är mest som störande moment just nu, jag vill liksom vara ifred tillsammans med familjen i min bubbla. 

Dock sover ju såna här småttingar större delen av tiden och det finns rätt gott om tid att påta runt i trädgården och småfixa med saker här hemma. Men jag vill ändå inte tänka att jag ska hinna med en massa grejer på dagarna, för som vanligt när jag har en sån här liten bebis så är jag väldigt stresskänslig. Det är något med att aldrig ha full kontroll över läget, aldrig veta när det är dags för matning eller hur länge han kommer att sova. Så jag håller en låg ambition men försöker ta tillfällen som kommer
(null)
Snusar bebisfjun ❤️

Kroppen efter förlossningen 
Det känns att bäckenbotten är mer påverkad denna gång är de tidigare. Redan under graviditeten var jag mer påverkad, det är som en stor tyngdkänsla som är rätt obehaglig. Så jag vill helst inte stå och gå för långa stunder åt gången, och det känns som jag kommer få vänta längre med löpning denna gång. Men att hitta igen och aktivera magmusklerna tycker jag går ganska bra. Kör MammaMage-appen varje dag, och det känns bra. 

Träningen efter förlossningen 
Första dagarna handlade såklart bara om vila och återhämtning, men redan i torsdags började jag längta efter att komma ut på en kort runda. Och eftersom jag helt slapp stygn, och har stöd för bäckenbotten på cykeln, så vågade jag mig på en testrunda. 10 km asfalt blev det och det var sjuuukt skönt att cykla utan stormagen igen! Och det kändes bra i kroppen också inga konstigheter. Har kört ytterligare två pass nu i helgen också. 

Men, jag känner att jag inte alls har någon lust eller energi att hålla på att pussla och planera och anstränga mig för att på riktigt komma igång med strukturerad träning. Dagarna är alltför  oförutsägbara för det och det skulle bara skapa onödig stress. Vi tar en dag i taget.