Maria Karlberg

Träna hårt efter förlossning och att cykla med liten bebis i vagn- kontroversiella ämnen?
Känner att jag är lite avvaktande i dessa ämnen, det finns så många åsikter där ute och det är nog många som ifrågasätter mina val och prioriteringar. Men det känns ju fånigt att låta bli att skriva också bara för att någon ev är av annan åsikt, så jag kör på med den ocensurerade stilen.

Träningen
Det har gått två veckor efter förlossningen och jag är igång och kör nästan som vanligt på cykeln. Både ute och inne. För att jag mår bra och för att jag vill. För att det funkar bra i vardagen. Sam är på dagis 3h/dag, och då Tomas åkt för att lämna honom och Frida på skolan så tar jag en kort promenad med David så han somnar i vagnen, sen går jag in och kör ett pass på trainern och ser på Nyhetsmorgon samtidigt. Har kört både stressad tröskel och vo2-intervaller och matchar mina egna watt rätt bra, 288w på 5x4 min är väldigt nära mitt pers. Visserligen med några kilo mer på kroppen... Efter passet blir dusch, äter lite, ger David mat och sen hämtar vi Sam på dagis kl 11. 

Helgen som var passade jag på att cykla ute då vi var lediga bägge två, jag har ca två timmar på mig mellan amningarna. På lördagen blev det ett stigpass på MTB, ca 1h och 30min och på söndagen körde jag lite hårdare på racern, 5 mil och var duktigt tom på energi sista biten. Amning kräver mat! Mängder med mat. Och jag har inga problem att käka, men ibland blir tajmingen dålig när man vill iväg direkt efter en amning och glömmer att det var 3h sedan man åt själv. 

Förutom cykel så har jag fortsatt att gå med vagnen i backe. Backen är brant och jag blir både flåsig och bentrött, men oj vad jag längtar efter att springa istället... nån vecka till, sen kommer jag testa.

Det som kommer bli svårt en tid framöver är långpass. Visst, man skulle kunna köra två timmar, amma och sen dra ut på en timme till... men nä, det tror jag att jag skulle ha svårt att motivera mig till. Då vill jag nog hellre snusa bebisfjun och ta en dusch. Och det verkar ju ändå inte som det kommer tävlas i år så det är lite skit samma om det blir några långpass eller inte. Två timmar räcker nog fint ett tag framöver

Men varför så bråttom med hård träning? När det inte ens finns några tävlingar framöver? Det finns bara ett väldigt enkelt svar - för att jag vill och det funkar bra. 

Cykla med bebis
(null)

Idag körde jag första passet med bebis i vagn. 2,5 vecka gammal. Oansvarigt? Nej, jag anser inte det. Jag körde upp och ner för en 2-minuters slakmota precis utanför huset. Med vagnen går det inte alls fort, särskilt som jag körde tungt med låg kadens. Före och efter varje intervall , dvs med två minuters mellanrum, kollar jag till honom (sov hela passet). Dessutom hör jag så fort han val ar, och då har jag Max 4 minuter hem. 
(null)
Sussar gott

Vi har en "babyinsats" till cykelvägen, som en hängmatta dom ligger fastspända i. Den är för barn 1-10 månader. 

Ja, det är tidigt att cykla med dem i vagn, men allt beror ju på hur du gör det. 




#1 - Anonym

Ansvarsfullt att du tar hand honom på det sätt som du tycker är roligt. Han gillar säkert strapatser! Bra namn han fick! 🙂/Ingemar