Maria Karlberg

Härnön Runt
Så har man gjort årets tävlingsdebut! Återstår att se om det också blir årets enda lopp eller om vi får in något fler innan säsongen är över. 

Planen idag var att ta det lugnt och inte gå på rött för att orka hela sträckan på 70km (blev lite längre också, dumt att cykla fel 😅...) då jag knappt har några längre pass i kroppen. Tycker jag lyckades med det och jag är nöjd med dagen, men inser att det är inte riktigt lika skoj att tävla när man inte är helt i tävlingsform.

(null)
Amning innan start! 

(null)
Startfållesnacket ☺️
Här kommer en Race report:
Tar det lite lugnt i starten som planerat men kommer rätt snabbt in i loppet och ifatt min cykelkompis Johan Miller från sundsvallsklubben ART. Vi kör på längs de snabba stigarna i början av loppet och ganska snart är vi ifatt Emmy som leder damklassen. Det känns hyfsat kontrollerat även om loppet bara börjat ännu. Men så kör vår trio fel och får vända, och när vi ärvtillbaka på banan så har damklassens tredje tjej, Malin Kågström från Skellefteå, passerat med råge och det blir till att jaga. Efter ca halva första varvet är vi ifatt, men nu börjar jag bli ordentligt trött i cykelbenen och släpper Emmy och Miller och fortsätter ihop med Malin och hennes man (?) Lennart Kågström. Allt går bra tills jag kör fel igen!!! Denna gång märker jag det inte ens försen jag ser Skellefteåcyklisterna komma ut från höger framför mig, jag har alltså missat en avstickare över ett litet stigparti och istället följt grusvägen runt.. surt, funderar ett tag på att vända om men väljer snabbt att ändå fortsätta loppet med de andra. Det skulle blivit en rätt rejäl omväg att vända tillbaka och dessutom hade jag fått cykla resten själv, vilket jag inte var det minsta sugen på. Och även om jag blev diskad så hade jag inte vunnit någon tid pga felkörningen, så för mig själv blev det ett mer intressant lopp om jag fortsatte framåt.

Nu händer det inte så himla mycket mer. Jag blir rejält trött ute på andra varvet och är tacksam att dom jag cyklar med också verkar rätt spaka så tempot är hela tiden drägligt. På stigarna drar jag ibland ifrån lite men luckan äts snabbt upp ute på de större vägarna. I näst sista skogspartiet får Malin kramp och jag tar chansen att skapa en lucka som sen håller hela vägen in i mål. Passerar mållinjen ca 6 min efter segrarinnan Emmy och jag är väldigt nöjd att jag kunde hålla ihop det någorlunda hela vägen, även om jag saknade en växel till i benen idag. Tyvärr blev det ju en diskvalificering i resultatlistan pga felkörningen, vilket är helt korrekt, men för mig själv känns ändå "andraplatsen" välförtjänt ☺️

(null)

I mål! Med min lilla guldklimp som inte är så himla liten längre!

(null)
(null)

Stort tack till Härnösand CK och dagens funktionärer som så såg till att cykelsäsongen åtminstone fick en början! 
#1 - Johannes

Bra jobbat trots krångel! När du har den här nivån trots dina nuvarande förutsättningar så förstår man varför du är så bra när du är bra!

Svar: Tack! Känns dock som det krävs 50% mer träning för att nå dom där 20% till toppformen, förbättringarna kostar liksom mer ju närmre man kommer. Man förstår att yppersta eliten lägger ner den tid dom gör... men det är kul att försöka optimera och se hur långt det räcker med de förutsättningar man har 😃
Maria Karlberg