Maria Karlberg

Träningen gravidvecka 24
Det får bli lite fokus på hur träningen fortlöper vecka för vecka genom graviditeten nu framöver. Tycker själv det är spännande att se vad som funkar och inte, man blir ju lite som en åskådare till sig själv när det är kroppen som styr.

Nu är jag alltså i slutet av v24, i morgon går jag in i v25 och ska besöka barnmorskan igen för att kolla blodsocker och blodtryck och sånt där dom håller så bra koll på. 

Skulle egentligen dit i förra veckan, men då Tomas var bortrest hela veckan så den tiden den enda möjliga träningstiden den dagen. Och eftersom jag tycket jag mår ju så bra och allt flyter på så bokade jag helt enkelt om till denna vecka. Det blev en timme på crosstrainer istället och jag tror faktiskt det var bättre investerad tid!

(null)
Uppknäppta byxor och putnavel, det är den senaste trenden

Hur går träningen då? Skapligt skulle jag väl säga. Jag sprang faktiskt på löpband fastän jag trodde jag sprungit mitt sista pass. Men med 5-6% lutning och långsammare fart gick det riktigt bra! Annars har jag mest gått över till crosstrainer nu, funkar riktigt bra att köra intervaller på den. Skonsamt och fint och rätt effektivt för flåset när man jobbar med både armar och ben. Annars är det ju cykling som gäller. Kört två spinningpass i veckan, ett pass 3-1 or hemma på trainern och några distanspass (varav ett med sällskap, jobbar på mitt nyårslöfte och njuter varje gång jag får till det!). 

Men även om träningen rullar på måste säga att det gått rätt tungt i veckan. Jag fick slita rejält på 3-1orna och hade jag haft pulsband hade det nog visat sig att jag låg för högt mot avsedd pulszon. Men jag genomförde alla 12, bara 2 watt lägre i snitt än mitt bästa på samma pass. Även distansen har känts tung, det går oerhört långsamt just nu. Vet inte om det beror på graviditet eller om det bara är en tyngre period? Men, jag mår bra, kroppen mår bra (bara ryggen som blir väldigt trött frampå eftermiddagarna), och träningen gör så gott! Känner inget behov av att minska ner på vare sig mängd eller intensitet just nu. Men jag tar vecka för vecka, njuter och är tacksam för varje dag träningen funkar!