Maria Karlberg

Förkyld
Som jag såg fram emot jullovet i år. Äntligen lediga tillsammans. Avslutade terminen med att vara hemma med både David och Sam hela sista veckan, då dagis önskade så för alla barn med föräldrar hemma. Sam är inte den som roar sig själv om man säger så, så när fredagen äntligen kom firade vi in jullovet med bad och bastu. 
 
Fortsatte sedan lördag morgon med en skön distansrunda med Eva, teamkamrat i Hi5. Första passet på väldigt länge som landade på över 3h. Även om farten inte var mycket att skryta med så var det himla fint att komma ut och rulla och snacka flera timmar i dagsljus. Men så på söndagen kom den där vadskadan jag skrev om i förra inlägget, och kända jag inte något i bihålorna och halsen också? Måndag körde jag ändå 40/20-intervaller på trainern och de gick bra, men redan den eftermiddagen kände jag att det inte var inbillning utan det var nått skit på gång i kroppen. Och mycket riktigt, har vart förkyld sedan dess. 
 
Konstigt nog har jag inte direkt haft någon sjukångest över utebliven träning, antar att det är så mycket på gång ändå med flytt och fix och mycket med barnen nu runt jul så det kommer ändå lite i andra rummet. Men nu efter en veckas vila börjar jag ändå känna av konsekvenserna av att inte få komma ut! Ni vet det där som inte handlar om watt, form och prestation utan det där att man MÅR så sjukt mycket bättre när man får träna! 
 
(null)
Coronasäkrat julfirande med mina föräldrar, bror och svägerska. Barnen var och gjorde julfint åt hönsen.
 
Jag tänker att just det får vara syftet med träningen närmaste veckorna- att komma ut för att må bra och orka vardagen. Någon mer uppstyrd struktur tror jag bara blir knas att försöka hålla tills vi landat någorlunda på plats i Duved. Den 10 februari går första flyttlasset och jag ger den ostrukturerade träningen februari ut. Sen kommer jag vilja sätta mål och göra någon slags plan för 2021. Oklart än vad den kommer att innehålla, men förhoppningsvis både en hel del löpning och cykel. Om kroppen tänker låta mig springa förstås..
 
Det går ett lopp i samband med Åre Extreme Challange som heter Åre Run-n-Bike som jag ju såklart är grymt sugen på. Det går i början av juli, om det nu blir några race förstås. Tror att det är samma bana som ÅEC minus paddlingen, och det borde ju passa mig som hand i handske om jag får löpträna som jag vill i vår. 
 
Jag är också sugen att testa cykla något race i ESS- Enduro Sweden Series. Det däremot passar mig definitivt inte som handen i handsken, men jag tror det vore jäkligt skoj om var några som körde tillsammans. Om Östersunds Endurot blir av så är chansen hyfsat stor att jag är med. 
 
Blir det några långlopp så kommer jag välja något av favoritracen i dalarna - Finnmarksturen eller Mörksuggejakten - samt Fjällturen som jag aldrig kört. Men det kommer inte bli så mycket åkande som tidigare nu när vi har bas i Duved och en liten knodd hemma, så är det bara. Men de nya hemtrakterna har ju en del att bjuda på - Fjällmaratonveckan tex, där finns det en del lopp jag kommer vara sugen på också. Och nu utvecklas XCO-banorna i Björnen mer och mer så chanserna finns kanske till något litet XCO-race under säsongen också. 
 
Som ni märker kommer idrottandet att ta en liten annan riktning än vad det haft för mig de senaste åren. Det kommer inte längre vara fullt fokus på MTB och långlopp, utan blandas med både olika slags cykling, löpning och även skidor (även om det känns rätt avlägset att ställa mig på en startlinje med pjäxor på fötterna). Därmed har jag också tagit det tråkiga beslutet att kliva av Team Hi5 och den satsningen som teamet står för. Jag känner helt enkelt att jag inte kommer kunna leverera som jag vill, framförallt kommer jag att tävla så väldigt mycket mindre. Det har varit superkul att köra med teamet dessa år, även om det sista pandemiåret nu knappt blev något av. Och jag är stolt över det jag presterat i teamets kläder. Men jag vet också att det finns flera grymma cyklister i de kläderna som kommer prestera långt bättre än vad jag har kapacitet att göra, så se upp för svartgrönt framöver ;-) 
 
 
Sluttävlat i grönsvart? Vem vet, om formen sitter kan det kanske bli något gästspel även framöver...Jag bor ju fortfarande i Norrland =) 
 
 
#1 - Helena Enqvist

Kul att du funderar på ess i sommar! Blir ju förhoppningsvis både Åre och Östersund :-)
Jag håller tummarna, har tänkt att tävla i två år ju men nåt som kommit i vägen.

Svar: Ja vad kul, hoppas du får till det i år (och att det blir några race...). Tror inte våra hojar duger för banorna i Åre! 😜
Maria Karlberg