Maria Karlberg

Mer aktivitet åt barnen
Det här måste vara den gråaste november jag vart med om- temperatur mellan 2-4 plusgrader, mulet och konstant småregn. Jag är nog egentligen inte en person som har så svårt för mörker och dåligt väder. Inte för att jag kör med "det finns inget dåligt väder"-mentaliteten och glatt hoppar in i goretexoverallen och drar ut i regn och rusk med ett leende på läpparna. Nä, mer för ag inte har något emot att vara inne. Jag tycker om att vara ute, men jag är ingen utomhusräv som får kli i skinnet av husets fyra väggar. När temperaturen faller och det är kallt och blött, då håller jag mig gärna inne. Och tränar inne, åtminstone på cykeln. Löpning däremot kan vara rätt najs att pyssla med när vinden viner och regnet slår, så man får känna sig som en hårding för en stund. Vem går inte igång på det? 
 
 
 
Mycket trainer nu,,,
 
Men det här med gråväder och inneliv ställer till det lite för barnen och ders aktivitetsnivå. Det kom nyligen ännu en larmrapport om att barn rör sig för lite - endast 1 av 5 barn i sverige kommer visst upp i den dagliga dos aktivitet som barn bör för att må bra. Jag har alltid tänkt när jag hört sådana rapporter att det inte gäller våra barn, men nu fick jag mig en tankeställare. Själv kör man ju sina pass oavsett, inne eller ute, men barnen får ju sin aktivitet främst genom leken. För tillfället har inte våra barn någon regelbunden aktivitet efter skolan, men dom får normalt sin rörelse när dom springer, klättrar, hoppar, cyklar och håller på  Men det blir ju inte alls samma sak inomhus. Och att få ut dem, kl 16 efter dagis och skola, när det är kolsvart och småregn, det vill dom inte. Och jag vill inte vara ute med dem. Tyvärr, och det finns inte så himla mycket att göra heller när allt är så blött. Nu har vi visserligen ett stort hus med mycket ytor, och när dom härjar på som värst flyger kläderna av plagg efter plagg i takt med att barnen blir varma rödmosiga om kinderna. Dessutom har jag en man som är väldigt restriktiv med TV-tittande, vilket annars är en stor källa till inaktivitet.
 
Trots det så känner jag att det just denna gråaste tid är viktigare än annars att hitta på fysiska saker med barnen åtminstone några gånger i veckan, så i fredags efter hämtning drog vi till klätterhallen. Dom har ett koncept med familjeklättring på fredagar, för 100kr går hela familjen in och man får låna utrustning och klättra på hur mycket man vill. Det var jättelyckat, särkilt Frida tyckte det var kul och kämpade på i över en timme bland grepp och lutande väggar. Sam har inte alls samma tålamod som sin syster men även han tyckte det var skoj i åtminstone en halvtimme, sen gick vi in i styrkerummet istället och testade allt som fanns där. 
 
Frida på väggen
 
I går blev det full fart i 2h på badhuset, vi hade avslutning med cykelklubben och hyrt hela simhallen. Riktigt skoj, lek och bad och bubbelpool, pizza och prisutdelningar. Tidigare på dagen hade jag också vågat mig ut i regnet på cykeln, nästan två timmar fick jag ihop på leriga grusvägar innan jag svidade om och körde sista dryga timmen inne på trainern. Och det var faktiskt riktigt nice (trots att glömde både stänkskärm och glasögon).
 
Grått, grått, grått
 
Idag blir det slalompremiär för barnen och Tomas, all heder åt Nolbybacken som trotsar plusgraderna och håller öppet med hjälp av konstsnö. För egen del tror jag det blir en löprunda lite senare.