Maria Karlberg

Högbo Kåsan
Racetime! Trodde säsongen var över men här är det inte värt man lägger sig på latsidan, plötsligt dyker det upp något event som låter för skoj för att skippa. Som det här, ett endurolopp i Högbo. Enduro, det är alltså en massa korta delsträckor på en 18km lång bana där varje delsträcka klockas och läggs ihop till en sluttid. För att krydda det hela lite kör man först ett varv i dagsljus och några timmar senare ett till i mörker. Eller mörkar, man får ju ha lampa, annars hade det blivit väl spännande. Dessutom, det bästa - det är individuell start! Jag slipper trängselhetsen i början, slipper försöka ta mig förbi/bli omkörd på trixiga stigar. Grymt! 

Så efter några gräsänkedagar drar jag utan familjen till Högbo, har raggat samåkning med coola MTB-veteranen Helena från Härnösands CK. Vi ska också övernatta på ett vandrarhem i Gävle, så det finns sikte på en störningsfri natt vilket kan behövas efter att ha brottats med Sam några nätter. Då ser man ut såhär:

Dags för lite skönhetssömn...

Formmässigt inför loppet har jag noll koll. Har som sagt gått in i vinterträning och mest matat distans sista biten och ofta med vagn och barn, så det finns risk för lite seghet i benen. Har inte en cykel som känns optimal för den här typen av bana heller, en fulldämpad hade nog suttit fint i morgon. 

Men kul ska det bli! Ett miniäventyr såhär på höstkanten, tänka på nått annat än barn och matematik några timmar. Matten alltså, fan vad nervös jag är inför tentan... det är så mycket så jag hinner glömma hälften innan jag repeterat allt. Suck, tror jag förstört minnet av alla vaknätter de senaste 3,5 åren. 

Dags att ladda pannlampan och sova