Maria Karlberg

Gräsänka och upplägg för hösten
Är ensam med bägge barn sen igår eftermiddag då Tomas packade hojen och drog till Ludvika för att köra Finnmarksturen. Med andra ord ingen träning för mig idag, men det passar fint med en slöardag i solen och bara vara med barnen. Eller, att vara med barnen kan nog aldrig bli "bara".. Tänk om jag fattat innan vad som krävs när man är med kidsen, då hade jag inte vart riktigt lika avis på alla föräldralediga kollegor. Fast ska inte klaga nu, stortjejen sover och lillgrabben ligger nöjd och pratar i soffan. 

Ingen träning idag alltså, men annars har blivit helt ok med den varan senaste tiden. Har diskuterat upplägg för hösten med Tomas som bollplank, och efter stor tveksamhet har jag accepterat att fokus ska ligga på uppbyggnad och ökad mängd istället för på fart och intensitet. Jag är ju livrädd att tappa farten totalt, jag är inte direkt född med den.. Men ska jag hålla i långa loppet finns nog ingen annan väg att gå, behöver bygga upp en stabil grund helt enkelt. Så träningen nu består av distanspass och backträning på cykel eller rullskidor. Vilar fortfarande vristen från löpning... Distanspassen är på dryga timmen, och faktum är att jag känner mig rätt mör efter runt 70-75 min halvslö fart på rullisar! Helt klart att det finns behov av uppbyggnad... Vad gäller fart så kommer jag lägga in lite fartinslag under några av distanspassen, men mer exklusiv kvalitetsträning än så får vänta till senare i vinter/vår. 

Igår ett distanspass på rullisarna

Idag hänger vi i parken

Även om jag tycker det är skitläskigt att lägga ner fartträning för en tid så måste jag ju erkänna att det samtidigt är skönt! Tror kanske att det inte bara är kroppen utan också  skallen som inte är riktigt redo för den intensiva träningen. Däremot känner jag mig jävligt peppad att mata kilometrar och backar i höst, nu kör vi!