Maria Karlberg

Att resa med barn
Tänkte ägna ett inlägg åt våra erfarenheter såhär långt från att vara på resande fot med ett litet barn. 

Frida var knappa 6 månader när vi åkte och har inte börjat krypa ännu. Med andra ord kan man oftast återfinna henne ungefär på den plats mad lade ner henne på, en klar fördel. Dock är hon inte alltid så himla nöjd att ligga själv just eftersom hon inte kan ta sig dit hon vill, vilket innebär en hel del bärande. Nu är ju vår Fridis en liten plutt på knappa 7 kg så det går rätt bra. Men på det stora hela tycker jag det är en bra ålder att resa med, hon är ju med oss hela dagarna och det är då hon är som mest nöjd! Dessutom sover hon fortfarande en hel del på dagtid vilket är en stor fördel när man åker en del bil. Just ja, en till stor fördel är att jag fortfarande ammar den största delen av matintaget. Underlättar logistiken. 

Det var lite från Fridas håll, men hur kul är det för oss då? Det blir ju helt klart en viss anpassning av aktiviteter. Eller egentligen mer att vi får turas om att göra saker som inte passar för Frida att vara med på (läs springa i berg) och det är ju lite trist att inte få uppleva alla saker tillsammans. Sen blir det inte riktigt samma semesterkänsla, jag kan liksom inte knäppa en bärs och ligga på verandan och läsa en bok hela kvällen efter en aktiv dag. Det saknar jag faktiskt, det här ständiga ansvaret är ganska påfrestande. Men ju mer jag märker att hon mår fint och trivs med att vara på resa, desto mer tror jag att jag kan slappna av och inte vara så "på tå" hela tiden. Sen är det ju fantastiskt att vi får möjligheten att dela den här tiden i hennes utveckling utan en massa jobb och andra vardagsrutiner att ta hänsyn till! 

Jag tycker man kan göra en hel del aktiviteter typ hela dagarna. Har man bara en bra bärsele och en vagn så är det inga problem att ha med barn. Kanske hade det vart svårare om hon var större, då hade man nog fått lägga in mer "kryptid". Å andra sidan finns det ett enormt utbud på en helt annan typ av aktivitet om man har ungar som är typ 3 år och äldre, mer familjeaktiviteter som vattenland, djurparker osv. Längtar dit :-) 

Några praktiska tips:
- vi köpte ett sovtält innan vi åkte, perfekt om man inte vill krångla med och betala extra för spjälsäng
- Något vi saknade mycket i början var en barnmatstol, så vi köpte faktiskt en portabel häromdan som man fäster i bordsskivan. Guld värd! 
- solhatt om man åker till solen. Skyddar jättebra. 
- en smidig bra skötväska, behöver inte vara så stor.
- en typ liten näcessär där man har våtservetter, sked, haklapp och barnmat
- en positiv syn på livet :-) 

Frida sover på filten medan jag äter lunch och Tomas är ute och springer

Vet inte om det var så mycket matnyttigt i det där. Res och njut! I morgon drar vi vidare, har förresten snokat upp ett lopp på nästa ställe.. En halvmara på söndag, kan det vara något kanske? 


#1 - Anonym

bzzzzzzzzzzzzzzz cbv cbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb z /hälsar Vio till Frida