Maria Karlberg

Sundsvall, racerpremiär och en makalös utvecklingskurva
I fredags packade vi ihop hela familjen förutom katten och for till Sundsvall för ett besök hos mormor och morfar. Morfar som jobbar tillfälligt i Duved har vi träffat nästan till vardags senaste tiden vilket är helt underbart, men mormor har barnen inte fått träffa sedan flytten och längtan var stor. Vi åkte via Ragundadalen för ett middagsstopp vid Döda Fallet. Vi hade medhavda matlådor och var helt ensamma på hela stället så kändes inte som vi töjde på några restriktioner.Rätt häftigt, både historien och stället. Man hade byggt säkert en kilometer spång kors och tvärs över det döda fallet vilket var helt perfekt för att rasta bilåkande barn. Finns det något bättre än att springa på spångar???  

(null)
Rasta barn! 
(null)
Fascinerande 
 
Landade hemma i Sidsjöbodarna lagom till lite kvällsfika och sovdags. Igår sen drog jag iväg på morgonen med racern för första gången i år, hade bestämt träff kl 9 med min träningskompis och urstarka teamkamrat Eva. Lite nervös faktiskt, jag har ju bara cyklat runt med dubbad MTB och barnvagn hela vintern och snittat runt 20km/h, skulle benen ens klara ett högre tempo? Men jag hade inte behövs oroa mig, det blev ingen hetsning utan vi rullade på och småpratade i två timmar och fick ett himla trevligt pass. Snittade 29km/h vilket inte är direkt nått att skriva hem om men det var ändå härligt att det kändes så lätt. Och vad jag saknat våra pass! Även om jag är ensamvarg och trivs att träna själv så är det förjäkla fint med sällskap, särskilt med Eva. Ser framemot att tävla med henne i höst då vi ska kliva utanför vår komfortzon och köra ett multisportrace ihop, det blir nått extra det. 
 
Resten av dagen hängde vi hemma på tomten, kusinerna kom och vi grillade och badade bastu och hade det så himla fint i vårsolen. En riktig njutardag. Idag hade bror med familj hyrt Drakstaden Skatepark, så vi tog vårt nyfunna intresse med oss och åkte dit. David fick vara hemma med mormor och morfar några timmar så både jag och Tomas kunde åkta och hänga med de stora barnen. Första gången hos barnvakt förresten, stort! Det gick jättebra, han visade knappt att han saknat oss när vi kom tillbaka. 
 
Vi har ju liksom halkat in lite smått på det här med skateboard. Det började med att Sam köpte en egen liten bräda i höstas, och nu när skidträningarna är slut så byggde vi vidare på hans visade intresse och åkte till en liten skatelokal i Åre med Sam och Frida. Sen har vi kört lite på gatan hemma och det slutade med att vi köpte varsin fullstor bräda åt dem så vi skulle kunna åka lite också. Det är kul, roligare än jag trodde, men svårt! Det bästa ändå med att vara TOTALT nybörjare är att utvecklingskurvan går spikrakt uppåt till en början. Från att knappt kunnat stå still på brädan utan att hålla i mig kan jag nu faktiskt åka lite fram och tillbaka i en ramp! Men satan i gatan vad svårt det är, det var många blåslagna kroppsdelar hos hela sällskapet när vi stängde dörren till skateparken efter nästan 3 timmars övande. Men det blir hem och fortsätta öva, jag vill har en målbild av vad jag vill klara. Det är inte mycket men det kommer ändå krävas en del nötande. Nu kommer detta på intet vis ta över våra övriga intressen, men det är en kul grej att göra med barnen och det byggs ju ramper lite här och där och i höst en helt ny stor skatepark i Åre. Perfekt utflyktmål för några timmars aktivitet. 
(null)
Jag , med noll kontroll 
(null)
Sam- framtiden för sig till skillnad från hans föräldrar... 🙄
 
Efter att vi kommit hem och fyllt på med energi var jag sugen att sticka ut på en löprunda på de tekniska finstigarna i skogen här. Fick med mig både mamma och pappa på en riktigt trixig och kuperad runda, dom håller formen bra föräldrarna mina även om jag fick dra ifrån lite på slutet för att inte missa ett möte jag hade inbokat.
 
Så en riktigt toppenhelg har vi fått, vi stannar här en dag till och åker sedan tillbaka tidigt på tisdag morgon. Längtar ännu mer nu efter sommar och snöfria skogar och fjäll, men jag gissar att det bäst jag ställer in mig på att det kommer dröja ännu några veckor...