Maria Karlberg

En andra säsongsvila
Idag är det prick en vecka tills första flyttlasset går västerut. 1 vecka! Det är helt sjukt. Jag har så himla svårt att se den nya vardagen framför mig, att föreställa mig hur det kommer att vara. Men det är skönt att det händer nu, jag är så redo! Det kännes ofantligt långt bort när vi bokade oss på huset för nästan ett år sedan. Men det har varit skönt att ha det här året. Vi har kunnat rensa, sälja, sortera och packa i ganska mycket lugnt och ro ändå. Och vi har mentalt kunnat njuta av det sista året här samtidigt som vi laddat upp inför att bli fjällbor. 
 
Några ord om formen och träningen - jag har kört på bra faktiskt hela hösten och vintern. Bortsett från några förkylningsdagar runt jul så har jag knappt haft något avbrott. Satt nyckelpassen nästan varje vecka, som bestått av två intervallpass mestadels VO2max-träning samt ett lite längre pass runt 2,5h. Jag har förbättrat mig på intervallerna, så högt som jag ligger i watt nu har jag aldrig tidigare gjort. Sen tror jag inte att jag riktigt skulle kunna omsätta det i utomhuscykling just nu, man blir ju liksom bra på det man tränar... så jag är väl lite av en 4-minutersexpert just nu, det vinner man inga race på =) Men det är en bra grund att bygga vidare med!
 
Men nu har jag faktiskt bestämt mig för att ta en andra säsongsvila, förutom den "klassiska" som alla tar där i oktober-november. Jag tror det är bra - det känns svårt att bara köra på ända fram till säsongen startar eftersom jag inte kör något specifikt blockupplägg i år med lugnare och hårdare perioder. Livet med tre barn varav en bebis kändes för oförutsägbart för att göra ett sånt upplägg, med mitt nyckelpassupplägg blir det mer flexibelt. Det är kanske inte optimalt, men det är uppenbart tillräckligt bra för att fortfarande göra framsteg. Optimalt i träning är inte detsamma som optimalt i livet, och det senare är viktigare för att det överhuvudtaget ska funka men någon slags satsning. Därför har detta passat i år. 
 
Men som jag var inne på, det blir då bara att man kör på vecka efter vecka, och att fortsätta med det hela hösten och vintern kan lätt bli både lite slitsamt och träligt för motivationen. Så då känns det perfekt med några lugnare veckor nu i februari, likt höstvilan. Jag kommer köra på men mindre av både volym och intensitet. Försöka köra kanske ett intervallpass i veckan och utöver det bara vad som passar in i övriga livet. Låta träningen bli nedprioriterad för en stund. Vilket också är en absolut nödvändighet nu under flytten... 
 
Och jag ser faktiskt fram emot det, just för att jag lyckats med bra kontinuitet en lång stund, jag känner mig liksom redo att slå av på farten och fokuset för en period. Tror det kommer göra gott =)