Maria Karlberg

En bättre vecka
Sedan jag skrev förra inlägget har jag fått några fina träningspass och genast känns livet lite lättare. Helt klart att man mår bättre när man får bli rejält trött emellanåt!

I måndags körde jag 3 km-intervaller på min slinga i skogen i Forsa. 5 stycken med kort vila. Det var ett bra pass för att det blev av och jag blev trött, men saknade både flåset och trycket i benen. Tycker också det är svårt att pressa mig ordentligt när jag inte är i riktigt bra form, det är lite som att köra med handbromsen i. Och svårt att hålla fokus, tankarna börjar fladdra på villovägar mitt i intervallerna. Men trots det blev jag trött och det kändes fint att få till det passet.

(null)
Starten på min skogsslinga 

I tisdags blev det en tur på racer in till teamkamrat Eva som kom från Umeå med min nya hjälm, Specialized Prevail II från By Bike i Umeå. Riktigt lätt och fin hjälm som satt väldigt bra på huvudet, jag har ofta problem med att hjälmarna spänner över pannan men denna gjorde inte det. Passet blev 90 min asfalt i typ sweetspot. En intensitet som fått mycket skit men när träningsmängden inte är så rasande voluminös så tror jag man med fördel kan lägga fler pass i den zonen, man hinner ändå bli återhämtad för de riktigt intensiva passen. Polariseringen blir viktigare ju fler träningstimmar man har och just nu är träningsmängden inget jag kan skryta med. Då får man fokusera på kontinuitet och intensitet istället. Men jag är i grunden lat och gillar att mysrulla, så det blir ändå lite för mycket av den varan 😜

(null)
En sväng till stan för att hämta upp ny hjälm!

I onsdags blev det ett till "mellanmjölkspass" med intensitet något under sweetspot, denna gång på MTB. 1h 45min fick jag in mellan amningarna. 

Sen i torsdags var jag faktiskt sugen att sätta mig på trainern och köra ett klassiskt pass med 4or, ville se lite siffror efter att ha cyklat mycket ute. 5x4 minuter med ett snitt på 291watt, det är i klass med mitt bästa tidigare och det utan att förta mig helt. Dock är jag 3kg tyngre nu, vägde mig för första gången efter förlossningen och det är alltså vad som kvarstår till min "normalvikt". 
(null)
Gott med lite TV-cykling som variation 

Men det kändes fint och efter det fick det bli en vilodag! 

Hur mycket vila det nu blir att kånka fullpackad ryggsäck och bebis 2 km uppför för en tältnatt med barnen och kusinerna 😊 Så nu har David gjort sin tältdebut, och fler sådana nätter kommer det att bli! 

(null)
Första natten i tält

(null)
Frukost på berget med solen i ögonen
 
(null)
Vilodag?