Maria Karlberg

En bra plats
Vi har haft några dagar nu i påsk som varit så himla fina. Inget särskilt egentligen, inte ens vädret har varit sådär lysande, men det har bara känts bra i magen. Ni vet när man går och lägger sig på kvällen med en fin känsla i hela kroppen. Inga jobbiga tankar som pockar på. Mycket handlar nog om att vi fått en del tid då vi varit lediga bägge två- Tid att hjälpas åt, tid att dela upp oss och tid att vara tillsammans. 
 
Det känns så bra med flytten just nu. Vi trivs, jag trivs. Barnen trivs. Dom åker slalom med kompisar och fortsätter leka efteråt, dom går på längdskidträningen och kommer hem rosenkindade och glada. Det känns som att något lossnat lite för dem de senaste dagarna och de tycker det är roligare med skidåkningen. Antagligen för att de blivit duktigare, det blir ju liksom roligare att åka när man känner att man orkar och behärskar det. 
 
Vi är i en bra period och jag njuter och suger in alla bra stunder. Lagrar dem i hjärnbarken. Jag vet att det kommer tillfällen när de är bra att kunna plocka fram dem och påminna sig om att allt går upp och ner hela tiden, SÄRSKILT livet med barn. Det har varit tufft en lång tid - inte hela tiden, men lite för mycket lite för ofta. Det har varit för mycket bråk med barnen, för lite sömn, för mycket stress, för lite återhämtning. Jag märker så tydligt när jag är i bättre balans- jag får lust att göra saker. Hitta på saker, göra utflykter, små projekt. Jag har fått tillbaka lusten att greja i köket, baka och mixa och laga till olika grejer. Så vi gjorde en sån där "nyttig" chokladkaka som jag tycker så mycket om och Frida fick feeling och komponerade ihop ett eget recept hon med, så det var kakao och bakning i hela köket. Och så har jag börjat fundera på om vi inte ska sätta igång med lite odling också, vi har ju ändå några stora krukor och terass i söderläge... eller hur var det med de där kolonilotterna som skulle tas fram i sommar??? 
 
Jag njuter också av skidåkningen för egen del, älskar att den åter får ta stor plats i livet. Här kom det i veckan några decimeter nysnö och vi fick tillbaka vintern och de fina skidspåren. I morgon säger SMHI att solen ska skina och för ovanlighetens skull ska det inte blåsa stormbyar. Vi frågade barnen om de ville ha en heldag i slalombacken eller göra en utflykt med längdskidor med fika i ryggsäcken. Dom sa längdskidor, men vi får se om dom står fast vid det när dom vaknar. Oavsett kommer det nog bli en fin dag. Sista på påsklovet. 

(null)
Frida-kaka

(null)
När vintern kom åter!

(null)
Killen som älskar snö ⛄️ 

(null)
Ullådalen en solskensdag. Den klassiska fikabilden som inte berättar om trötta ben på överhettade barn som gnällt över dödshunger (=fikasug) halva vägen! 

(null)
Sen blev det utför och rolig skidåkning tillbaka! 

(null)