Maria Karlberg

Träningen gravidvecka 28

Jamen så har det gått en vecka till! Idag kliver jag in i Vecka 29, så tänkte sammanfatta träningen från veckan som gått. 

Minnet är som hos en guldfisk så jag får använda Strava för att gå tillbaka och se vad jag gjort egentligen… 

Vi börjar med onsdag: Jag hade lastat in cykeln i bilen på morgonen och eftersom morfar skulle hämta barnen den dagen hade jag chans på lite solskenscykling hem från jobbet. 35 km distans blev det den dagen, men inte fullt så njutfullt som jag trodde innan. Har nämligen fått problem med något slags håll på ena sidan precis under magen när jag sitter i cykelposition. Så fort jag sträcker upp mig släpper det, liksom om jag kör hårdare pass, då försvinner det också. Det är väl någon muskel som blir lite inklämd tänker jag. Försökte hålla lite högre tryck på pedalerna men det gick väl sådär.

Torsdag: Eftersom barnen sov hos mormor och morfar och Tomas var på jobbresa hade jag en hel solonatt och -morgon hemma. Såklart sover jag asdåligt när jag har chansen att sova ostört, vaknar vid 01:40 och kan inte somna om. Vid 3-tiden kliver jag upp och funderar en kort stund om det verkligen är så klokt att köra den tänkta morgonträningen efter en så dålig natt. Men samtidigt, att INTE träna en helt barnfri morgon innan jobbet känns liksom som att vaska en flaska champagne, så jag drog på mig bibsen och hoppade upp på trainern. Efter uppvärmning och lite sadelmek (jag måste numer vinkla ner sadeln lite för att det ska funka att cykla med magen, den blir för ihopklämd annars och allt jag kan tänka på är hur obekvämt det är. Men eftersom vi delar cykel inne så blir det ett evigt lossande och skruvande, och denna gång satt sadeln inte fast tillräckligt så jag var tvungen att springa ut till garaget och hämta verktyg). Kroppen är ju allt annat än förutsägbar, kom trots allt igång ovanligt fort och körde sen en timme med 6 stycken 30-sekundersintervaller utan större besvär. Jag försöker hålla över 450W genom alla intervaller och eftersom jag alltid fuskar med uppvärmningen är den första i regel den värsta. Efter passet fick jag slöa några timmar i soffan innan det var dags att cykla still jobbet. 

Fredag: Körde mitt favvopass i spinningsalen, 30 min med 10 x 2 minuter intervaller och bara 30 sek vila. Här försöker jag hålla över 270W genom alla intervaller vilken denna vecka krävde att jag grävde rätt djupt med stumma ben. Efter passet försöker jag alltid sitta kvarsitter i spinningsalen och trampa runt med någon podd i lurarna tills jag fått ihop en timmes träningstid. Fredagen avslutades sen på bästa sätt med födelsedagskalas då mamma fyllde år, taco och tårta och familjehäng!

Lördag: Inget gemensamt långpass denna helgen då turen inte gick åt mitt håll, istället tog jag en egen långtur som inte blev så himla lång då jag var rejält sliten i benen. 49 km lyckades jag skrapa ihop, försökte även cykla en bit i skoterspår men trots den tidiga timmen hade vädret värmt upp snön för mycket så det bar inte alls som jag hoppats på. Blev mer snöpuls är skoterspårcykling! 

Söndag: Tomas skulle iväg på ett än så länge hemligt uppdrag redan efter frukost och bli borta några dagar igen, så jag körde mitt pass inne på trainer på morgonen innan han drog. Eftersom jag känt mig så sliten dagen innan började jag lugnt och hade egentligen ingen särskilt plan för passet, vilket är extremt ovanligt för mig. Men idag kändes det bättre och det blev ett slags progressivt pass, första halvtimmen på runt 200W och sedan ökade jag var 10onde minut och avslutade sista 10 på över 260W som ändå är en bit över min tröskel, så fick svettas ordentligt. Resten av dagen var mer eller mindre misär, Sam hade nog den sämsta dagen hittills i år och allt var fel och allt var även MITT fel, oavsett vad jag gjorde. Så kan det va.

Måndag: Intervalldag! 3-1or hade jag tänkt och 3-1or blev det. Tungt var det, upplevde åter att benen liksom stumnade fort. Men jag kämpade mig igenom 2 set med 6 stycken i vardera och snittade 274W vilket är bara några watt lägre vad jag har gjort tidigare på dessa intervaller. Men förut har jag tyckt att jag klarat det tämligen "lätt", idag var det allt annat än en promenad i parken… 

Tisdag: Ville inte köra något hårt alls idag utan såg fram emot en timme hederlig distans på crosstrainern med podd i öronen. Sagt och gjort, mycket skönt  och framförallt blir jag så avsevärt mycket bättre i ryggen av crosstrainer. Har ju fått ganska mycket problem med foglossning senaste veckorna… 

Det var den veckan! Hade väl inte tänkt skriva ner träningen såhär i detaljer varje vecka, men nu blev det så denna gång. Ganska kul att se tillbaka och reflektera över vad man gjort faktiskt. Över lag går det bra att träna fortfarande, det är det där konstiga "hållet" jag får ibland när jag sitter på cykeln som stör mest, och att det tar längre tid att komma igång nu. Utöver konditionsträningen blir det styrketräning 1-2 ggr/veckan, då kör jag i regel bara ca 30 min men tycker att det räcker bra. Nu tar vi nästa vecka jag och bebisen =)

(null)

Försöker dokumentera utvecklingen bättre denna gång, har vart superdålig på det tidigare graviditeter

(null)

Tidigt tidigt, svettigt svettigt